Menyajikan Kupasan Berita Menafaat Untuk Anda Semua.

Ahad, 26 Mac 2017

Penemuan Angka Ternyata Ilmuwan Muslim, Tanpa Angka Tidak Akan Ada Komputer, Facebook dan Twitter.



Perkembangan teknologi maklumat yang ada saat ini seakan dituntut 100% berasal dari Barat dan Umat Islam tidak mempunyai sumbangan sama sekali, tuntutan tersebut ternyata salah.

Tahukah anda jika penemu angka yang boleh kita lihat pada masa ini merupakan Ahli Matematik Muslim bernama Muhammad Ibn Musa al-Khawarizmi

Tanpa dijumpai angka sangat mustahil perkembangan teknologi akan seperti saat ini, tak akan ada penemuan komputer, facebook dan twitter.

Angka 1 mempunyai satu sudut, sedangkan 4 mempunyai empat sudut, 0 tidak ada sudut. dan sebagainya.

Al-Khawarizmi mempunyai pendekatan sistematik untuk menyelesaikan persamaan linear dan kuadrat yang kemudian dikenal dengan Algebra dan Algoritma.

Al-Khawarizmi merupakan ahli dalam bidang matematik, astronomi, astrologi, dan geografi yang berasal dari Parsi. Lahir sekitar tahun 780 di Khwārizm (sekarang Khiva, Uzbekistan) dan meninggal dunia pada kira-kira tahun 850 di Baghdad. Hampir sepanjang hidupnya, ia bekerja sebagai pensyarah di Sekolah Kehormat di Baghdad

Buku pertamanya, al-Jabar, adalah buku pertama yang membincangkan penyelesaian sistematik dari linear dan notasi kuadrat. Sehingga ia disebut sebagai Bapak Aljabar.

Al-Khawarizmi juga memainkan peranan penting dalam memperkenalkan angka Arab melalui karya Kitâb al-jam'a wa-l-Tafriq bi-Hisab al-Hind yang kelak diterima sebagai angka standard yang dipakai di pelbagai bahasa serta kemudian diperkenalkan sebagai Sistem Penomboran Jawatan Desimal di dunia Barat pada abad ke 12.

Ia mengkaji semula dan menyesuaikan Geografi Ptolemy sebaik mengerjakan tulisan-tulisan mengenai astronomi dan astrologi.

Memberikan sumbangan tak hanya memberi kesan besar pada matematik, tetapi juga dalam kebahasaan. Perkataan "algebra" berasal dari kata al-Jabr, satu daripada dua operasi dalam matematik untuk menyelesaikan notasi kuadrat, yang disenaraikan dalam bukunya.

Kata algorisme dan algoritma diambil dari kata algorismi, Latinisasi dari namanya. Namanya juga di serap dalam bahasa Sepanyol, guarismo, dan dalam bahasa Portugis, algarismo bermakna digit.


Sumber : 
Share:

0 ulasan:

Catat Ulasan

Follow Us OnFacebook

Arkib Blog

Jumlah Paparan Halaman

Dikuasakan oleh Blogger.

Arkib Blog